Dezvoltăm organizații prin oameni!


Prin ce este unic Modelul de Personalitate persolog?1

De la autoevaluare la dezvoltarea personalităţii

Model de comportament situaţional

Modelul de Personalitate persolog® descrie comportamentul individului. Kurt Lewin
(1890-1947) descrie comportamentul ca fiind o funcţie a personalităţii şi a mediului.
Exprimându-şi ideea în termeni matematici, Lewin, un pionier influent al psihologiei
sociale, a definit comportamentul ca B = f (P;E). În contrast cu moduri de gândire,
motive, valori sau emisfera dominantă a creierului, aşa cum sunt folosite de alte
instrumente, comportamentul este unul observabil şi schimbător. Astfel
comportamentul observat poate fi un punct de pornire pentru dezvoltarea
personalităţii. Cum se comportă o persoană depinde de mai mulți factori: stilul de
personalitate de bază şi mediul în care persoana activează. De exemplu, un director
se comportă diferit cu angajaţii săi faţă de cum se comportă cu un copil acasă.
Concluzii cu privire la comportament, pe baza unui chestionar, pot fi aşadar făcute
doar pentru situaţii specifice şi nu asupra comportamentului general al unei
persoane.
Focalizare dezvoltată pe acţiuni
Examinarea critică de sine şi al propriului comportament este doar primul pas întrun
proces de schimbare în stil autodidact. Bazat pe analiza obţinută cu ajutorul
chestionarului, modelul se focalizează la fel de bine pe percepţia conştientă a
comportamentului altor persoane. Oamenii îşi pot adapta deci propriul
comportament în funcţie de stilul comportamental al altor indivizi.
Folosind dimensiunile comportamentale de bază - dominant, influent, stabil şi
conştiincios:
• agenţii de vânzări şi consultanţii se pot pregăti mult mai bine pentru a
interacţiona cu clienţii şi îşi pot adapta propriul stil comportamental la stilul
clientului.
• directorii îşi vor putea conduce angajaţii nu doar într-o manieră situaţională,
ci şi într-una individuală
• membrii echipelor pot colabora mult mai bine deoarece fiecare este conştient
de stilul comportamental al celorlalţi membri, ceea ce alţii consideră că este
important şi felul în care îşi pot atinge obiectivele comune cât mai eficient.

Mai multă profunzime prin cele şapte trepte de interpretare
Profilul de Personalitate persolog® oferă două chestionare separate, diferite în
conţinut şi metodologie. Aceste două chestionare permit o interpretare a fiecăruia
dintre graficele rezultante. Ele oferă explicaţii detaliate cu privire la imaginea de
sine publică, imaginea de sine personală şi imaginea de sine compusă. Imaginea de
sine publică reprezintă aşteptări din partea mediului din punctul de vedere al
persoanei intervievate. Imaginea de sine personală reflectă convingerile personale
şi comportamentul sub presiune. Imaginea de sine compusă este o combinaţie a
imaginii de sine publice cu cea personală şi reflectă suma comportamentului
observabil. Pe baza acestor trei imagini, pot fi dezvoltate şapte trepte de
interpretare concludente. Precizia interpretării este crescută datorită acestei
diferenţieri, interpretarea oferind mai multă profunzime training-ului şi consultanţei.

Adaptabil şi uşor de folosit
Modelul de Personalitate persolog® este uşor de înţeles şi practic în aplicare, dar în
acelaşi timp menţine o profunzime teoretică cuprinzătoare şi un fundament
complex. Cele patru dimensiuni comportamentale, uşor de reţinut, se oferă pentru o
aplicare rapidă în viaţa de zi cu zi. Aceste trăsături aduc o varietate largă de
oportunităţi în dezvoltarea angajaților: abilități de leadership, training în vânzări,
team-building, și alte programe de training, coaching şi recrutare-selecție.

Rezultate excelente de validitate şi fidelitate
Modelul de Personalitate persolog® este supus unei cercetări ştiinţifice continue.
Din acest motiv, este unul dintre cele mai convingătoare modele care folosesc
dimensiunile comportamentale dominant, influent, stabil şi conştiincios.
Descoperirile celui mai recent studiu efectuat de Universitatea Koblenz-Landau, care
implică 4300 de persoane, au fost încorporate în ultima versiune a profilului,
crescând astfel puterea convingătoare a modelului la un coeficient de fidelitate de
până la 0.95. Studiul, de asemenea a testat validitatea modelului, şi a obţinut
rezultate la fel de bune . Validitatea modelului
rămâne ridicată la nivel global prin adaptarea regulată în diferite limbi.

Gamă largă de materiale tipărite şi online
Pentru utilizarea Modelului de Personalitate persolog® vă punem la dispoziţie
diverse materiale. Profilele sunt disponibile în 30 de limbi diferite, în formă tipărită
şi online. Gama de materiale include manualul trainerului, programe de training,
planificatoare strategice, liste de verificare, prezentări şi cărţi. Pentru completarea
acestei game, există profile şi modele suplimentare, care de asemenea susţin
procesul de dezvoltare a resurselor umane în diferite domenii: Profil de
Managementul Timpului, Profil de Auto-conducere, Profil de Stres, Profilul de
Dinamica Echipei şi Employee Integrative System.

Dezvoltarea exclusivă a modelului de către Prof. John G. Geier
Modelul de personalitate persolog® a fost dezvoltat în anii 1960 de Prof. John G.
Geier la Universitatea din Minnesota. Lucrarea sa este bazată pe observaţiile
comportamentale obţinute de psihologul William M. Marston (1893-1947). Pe baza
cercetării lui Marston, Prof. Geier a dezvoltat Modelul de Personalitate ca fiind un
instrument non-clinic pentru schimbarea comportamentului. Multe modele folosesc
dimensiunile comportamentale dominant, influent, stabil şi conştiincios. În timp ce
aceste modele sunt bazate pe o cercetare ştiinţifică din anii 1970, persolog a
colaborat cu Prof. Geier pentru a îmbunătăţi semnificativ modelul din punct de
vedere statistic şi ştiinţific şi pentru a-l lansa pe piaţă.

 Articol preluat de la Persolog Germania

Cursuri pe acest subiect

Seminare zum Thema

© persolog Romania 2017