Dezvoltăm organizații prin oameni!

Cele 4 elemente ale inteligenței emoționale

20.04.2018 0
Cele 4 elemente ale inteligenței emoționale

Inteligența emoțională a devenit recent un subiect de actualitate și în lumea afacerilor. “A conduce cu inima” devine un concept din ce în ce mai popular în leadership și management. Cea mai simplă definiție a acestui termen a fost dată de Dr. Goleman, profesor american, considerat părintele inteligenței emoționale: cât de bine ne gestionăm pe noi înșine și relațiile cu cei din jur. Acesta se compune din 4 elemente de bază:

1. Conștientizarea propriei situații: înseamnă să știi ce simți și de ce simți. Acest lucru simplu creează baza pentru utilizarea intuiției într-un mod folositor în procesul de luare a deciziilor. De asemenea creează o busolă morală și te ajută să îți aliniezi comportamentul cu valorile tale.

2. Autogestionarea: modul în care gestionezi situațiile stresante prin care treci. Asta înseamnă că poți opri emoțiile negative și poți să le schimbi, în funcție de situație. Toate emoțiile au o funcție, chiar și cele negative, totuși este esențial să le poți controla și gestiona. Dacă ești capabil să declanșezi emoțiile la momentul și în situația potrivită, atunci poți să te implici mai bine în munca și hobby-ul tău și să fii pasionat de ceea ce faci.

3. Empatia: înseamnă să știi / înțelegi ce simte cealaltă persoană. Acest lucru este indispensabil dacă lucrezi cu oamenii, de aceea trebuie să o îmbunătățești zi de zi. Nu este doar datoria unui psiholog, ci și liderii și managerii trebuie să fie conștienți că oamenii ajung la locul de muncă cu tot felul de emoții sau sunt declanșate cât timp sunt acolo și au nevoie să fie tratați ținând cont de starea lor emoțională.

4. Abilitățile sociale: ultimul element al inteligenței emoționale se referă la combinarea primilor 3 factori pentru dezvoltarea relațiilor. Să folosești informații despre tine și despre alții într-un mod, care creează o atmosferă productivă la locul tău de muncă. Partea responsabilă pentru inteligența emoțională este ultimul circuit al creierului care se maturizează, deci trebuie să învățăm inteligența emoțională.
Acei lideri care își distrug propriile companii, de obicei o fac pentru că nu sunt în stare să își controleze emoțiile, ceea ce arată că au o inteligență emoțională foarte scăzută. Cei mai buni lideri, care fac parte din top 10%, știu cum să se gestioneze pe ei și relațiile în care sunt implicați, deci au o inteligență emoțională dezvoltată.

Baza inteligenței emoționale este să fii conștient de emoțiile tale, iar baza autoconducerii este să fii conștient de tiparul tău comportamental principal și de personalitatea ta. Dacă vrei să-ți dezvolți abilitățile sociale, cartea ABC-ul Personalității poate să te ajute foarte mult, deoarece îți arată cum să-ți descoperi personalitatea ta și cum să identifici personalitatea colegilor și clienților tăi. Mai mult, poți găsi sfaturi despre cum poți să îți adaptezi mai eficient comportamentul în diferite situații. Când dezvolți abilitatea de a recunoaște tiparele comportamentale ale celor din jur, te vei concentra mai mult asupra oamenilor și asupra emoțiilor lor, automat se va dezvolta și inteligența ta emoțională.

Autor: Viktoria Kulcsar, psiholog, trainer persolog

Sursa: Daniel Goleman - Inteligența Emoțională, București, 2001

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole:

Stresul – un rău necesar?

03/05/2018

Simtim cu totii tot mai frecvent efectele stresului in vietile noastre. Conform studiului condus de Dr. Herbert Benson (un pionier in abordarea medicala de tip minte-corp), la Institutul medical Benson-Henry ...Vezi mai mult

7 sfaturi utile pentru revizuirea eficientă a performanţei angajaţilor

11/03/2017

Multe companii fac revizuirea performanţei angajaţilor în special la începutul anului. Aceste întâlniri au scopul de a rezuma ultimul an și de a stabili noi obiective pentru anul curent. Dacă ...Vezi mai mult

Înțelege-te pe tine și pe ceilalți mai bine!

12/06/2017

Cele 4 stiluri comportamentale Gândește-te un moment: ce ți-a trecut prin cap atunci când ai luat ultima dată o carte în mână? 1. Ai răsfoit-o nerăbdător în timp ce te gândeai: ...Vezi mai mult