Dezvoltăm organizații prin oameni!

De ce ne certăm?
12ccad069f

Este ambiţios să afirm că voi da un rapsuns la această întrebare. Dacă aş reuşi totuşi să răspund pertinent, înseamnă că aş avea nişte fundamente solide care cu siguranţă ar deţine secrete pentru a reuşi să evităm sau să gestionăm eficient o ceartă, o stare conflictuală, o altercaţie. Sunt sigur ca stiţi prin ce se caracterizează acest tip de relaţie interumană, dar voi aminti câteva dintre trasături pentru a urmări mai atent firul expunerii.

Prin urmare, aceste stări sunt caracterizate prin tensiuni între oameni, neinţelegere, acuze, apărarea propriilor interese, succesiunea atac-apărare-atac şi alte astfel de caracteristici. Pe scurt, este neproductiv pentru marea noastră majoritate, cu câteva excepţii care sunt puţine: câştigătorii câteodată, persoane carora le place conflictul şi alte cateva ipostaze la fel de puţin manifestate.

Prin urmare, stările conflictuale nu aduc beneficii majore asupra grupului sau societăţii. O vorbă înţeleaptă spune: Orice face razboiul, pacea poate face mai bine.

Primul motiv pentru care lumea se ceartă: în momentul în care sunt lezaţi în orice fel, uită că pot obţine mai mult daca evită conflictul. Iar cei care lezează, de multe ori involuntar pe alţii, uită să fie atenţi la ceea ce zic şi fac în aşa fel încât să nu supere, deranjeze, enerveze. Al doilea motiv: uită să fie atenţi la ceilalti, să prevină aceste stări.

Paradoxal sau nu, cu excepţia cazurilor care sunt de natura medicală, soluţia pentru aceste două motive este una singura: gestionarea eficientă a stilurilor comportamentale. Indiferent de ipostaza în care ne aflăm, ca „expeditori” sau „destinatari” ai conflictului, cunoştinţele temeinice şi exersate în domeniul stilurilor comportamentale pot face diferenţa între conflict şi câştig.

Pentru o fluenţă mai mare a comunicarii, mă voi referi la stilurile comportamentale în mod direct. Este important de reţinut că o persoană nu este un stil comportamental ci are un stil comportamental. De asemenea, de regulă o persoana are mai multe stiluri.

Dominantul este ferm, hotărât şi cu „fitil” scurt. Prin urmare foloseşte cuvinte dure, fie că este sau nu provocat şi răspunde repede. Acest tip de comunicare mai dur nu este ceva personal, el simte nevoia să câştige. Totuşi arătându-i un caştig mai mare, benefic pentru mai mulţi, dar în special pentru el, îi veţi canaliza atenţia la câştigarea războiului, la edificarea lui si veţi putea detensiona stările conflictuale.

Influentul este teatral, activ, jovial şi schimbător. Uneori generează conflicte din greşeală, din neatenţie, dar se enervează repede şi atunci pune în scenă un întreg spectacol în care să demonstreze că a avut dreptate. Este foarte important sa fiţi corecţi în dispute cu el, să urmăriţi voia bună post conflict, şi să-i acordaţi timp să se calmeze.

Stabilul este calm, împăciuitor, un prieten bun. Poate rabda mult, însă o dată trecută acea etapă de rabdare, va avea grija să pună la suflet şi să atace persoana care i-a dărâmat lumea de armonie. De obicei cuvintele sunt personale şi gândite pentru a crea maxim de impact. Pentru a detensiona conflictul cu un stabil este necesară o perioada mai lungă de timp. Este important ca în aceasta perioada să reclădiţi relaţia de încredere cu el, chiar dacă într-o primă fază doar verbal, apoi faptic.

Constiinciosul este retras, ordonat si diplomat. Are destul de multa rabdare dar nu infinită. Într-un conflict va aduce detalii şi va explica cu lux de amanunte de ce are dreptate, va întoarce problema pe toate părţile şi va urmări soluţionarea conflictului. Evitaţi să îi aduceţi multe critici şi recunoaşteţi punctele unde merită acest lucru, într-o manieră obiectivă şi cu suficiente detalii. Conflictul cu o persoană de stil conştiincios este ca un joc de şah unde se concep strategii, se ordonează mutări pentru care sunt o sumedenie de argumente pro şi contra.

Este important ca toate parţile implicate în conflict să cunoască în detaliu şi să exerseze particularităţile stilurilor comportamentale. Altfel efortul este foarte mare pe umerii celui care este versat în aceasta practică, chiar dacă rezultatele se pot obţine şi aşa.

Într-o lume în care non valorile sunt promovate şi ridicate la rang de artă, este critic să promovăm din ce în ce mai mult tipul de informaţii şi comportamente generatoare de armonie, înţelegere şi câştig reciproc. Realist vorbind, competiţia este necesara şi chiar dorită, păstrând anumite principii care să provoace învăţarea de lecţii în locul principiilor de distrugere totală a adversarului.

În acest sens conceptele şi instrumentele persolog reprezinta o piatră de temelie pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a relaţiilor mutual benefice si generatoare de progres.

Articol scris de Ciprian Rosu, Oradea, 05.05.2015.

PS: Daca succinta prezentare de mai sus vi-a captat atenţia, este important de ştiut că abia am intrat în subiect. Tehnicile şi soluţiile care sunt elaborate pe baza Modelului de Personalitate persolog (DISC) sunt dintre cele mai variate şi mai complexe, păstrând în acelaşi timp un stil foarte facil de implementare. Ariile care pot fi eficientizate substanţial includ urmatoarele:

  • Autocunoaștere
  • Leadership
  • Vânzări, telesales
  • Dezvoltarea echipelor
  • Managementul timpului
  • Managementul stresului
  • Relații personale - familie, cuplu, prieteni
  • Creșterea și educarea copiilor
  • Selecție de personal
  • Potrivirea la locul de muncă
  • Rezolvarea situațiilor conflictuale

Următorii paşi

Aprofundeaza subiectele menţionate şi poţi deveni expert în cunoasterea personalităţii şi dezvoltarea oamenilor:

  1. Citeste cartea ABC-ul Personalitatii
  2. Participa la un workshop persolog
  3. Participa la o certificare persolog

 


© persolog Romania 2017