Dezvoltăm organizații prin oameni!

De ce ne certăm?

03.08.2018 0
De ce ne certăm?

Este ambiţios să afirm că voi da un răspuns la această întrebare. Dacă aş reuşi totuşi să răspund pertinent, înseamnă că aş avea nişte fundamente solide care cu siguranţă ar deţine secrete pentru a reuşi să evităm sau să gestionăm eficient o ceartă, o stare conflictuală, o altercaţie. Sunt sigur ca stiţi prin ce se caracterizează acest tip de relaţie interumană, dar voi aminti câteva dintre trasături pentru a urmări mai atent firul expunerii.

Prin urmare, aceste stări sunt caracterizate prin tensiuni între oameni, neinţelegere, acuze, apărarea propriilor interese, succesiunea atac-apărare-atac şi alte astfel de caracteristici. Pe scurt, este neproductiv pentru marea noastră majoritate, cu câteva excepţii care sunt puţine: câştigătorii câteodată, persoane carora le place conflictul şi alte cateva ipostaze la fel de puţin manifestate.

Prin urmare, stările conflictuale nu aduc beneficii majore asupra grupului sau societăţii. O vorbă înţeleaptă spune: Orice face războiul, pacea poate face mai bine.

Primul motiv pentru care lumea se ceartă: în momentul în care sunt lezaţi în orice fel, uită că pot obţine mai mult dacă evită conflictul. Iar cei care lezează, de multe ori involuntar pe alţii, uită să fie atenţi la ceea ce zic şi fac în aşa fel încât să nu supere, deranjeze, enerveze. Al doilea motiv: uită să fie atenţi la ceilalti, să prevină aceste stări.

Paradoxal sau nu, cu excepţia cazurilor care sunt de natura medicală, soluţia pentru aceste două motive este una singura: gestionarea eficientă a stilurilor comportamentale. Indiferent de ipostaza în care ne aflăm, ca „expeditori” sau „destinatari” ai conflictului, cunoştinţele temeinice şi exersate în domeniul stilurilor comportamentale pot face diferenţa între conflict şi câştig.

Pentru o fluenţă mai mare a comunicării, mă voi referi la stilurile comportamentale în mod direct. Este important de reţinut că o persoană nu este un stil comportamental, ci are un stil comportamental. De asemenea, de regulă o persoana are mai multe stiluri.

Dominantul este ferm, hotărât şi cu „fitil” scurt. Prin urmare, foloseşte cuvinte dure, fie că este sau nu provocat şi răspunde repede. Acest tip de comunicare mai dur nu este ceva personal, el simte nevoia să câştige. Totuşi arătându-i un câştig mai mare, benefic pentru mai mulţi, dar în special pentru el, îi veţi canaliza atenţia la câştigarea războiului, la edificarea lui si veţi putea detensiona stările conflictuale.

Influentul este teatral, activ, jovial şi schimbător. Uneori generează conflicte din greşeală, din neatenţie, dar se enervează repede şi atunci pune în scenă un întreg spectacol în care să demonstreze că a avut dreptate. Este foarte important sa fiţi corecţi în dispute cu el, să urmăriţi voia bună post conflict, şi să-i acordaţi timp să se calmeze.

Stabilul este calm, împăciuitor, un prieten bun. Poate răbda mult, însă odată trecută acea etapă de răbdare, va avea grija să pună la suflet şi să atace persoana care i-a dărâmat lumea de armonie. De obicei, cuvintele sunt personale şi gândite pentru a crea maxim de impact. Pentru a detensiona conflictul cu un stabil este necesară o perioada mai lungă de timp. Este important ca în această perioada să reclădiţi relaţia de încredere cu el, chiar dacă într-o primă fază doar verbal, apoi faptic.

Constiinciosul este retras, ordonat si diplomat. Are destul de multă răbdare, dar nu infinită. Într-un conflict va aduce detalii şi va explica cu lux de amănunte de ce are dreptate, va întoarce problema pe toate părţile şi va urmări soluţionarea conflictului. Evitaţi să îi aduceţi multe critici şi recunoaşteţi punctele unde merită acest lucru, într-o manieră obiectivă şi cu suficiente detalii. Conflictul cu o persoană de stil conştiincios este ca un joc de şah unde se concep strategii, se ordonează mutări pentru care sunt o sumedenie de argumente pro şi contra.

Este important ca toate părţile implicate în conflict să cunoască în detaliu şi să exerseze particularităţile stilurilor comportamentale. Altfel efortul este foarte mare pe umerii celui care este versat în această practică, chiar dacă rezultatele se pot obţine şi aşa.

Într-o lume în care non valorile sunt promovate şi ridicate la rang de artă, este critic să promovăm din ce în ce mai mult tipul de informaţii şi comportamente generatoare de armonie, înţelegere şi câştig reciproc. Realist vorbind, competiţia este necesara şi chiar dorită, păstrând anumite principii care să provoace învăţarea de lecţii în locul principiilor de distrugere totală a adversarului.

În acest sens conceptele şi instrumentele persolog reprezinta o piatră de temelie pentru a asigura dezvoltarea armonioasă a relaţiilor mutual benefice si generatoare de progres.

Articol scris de Ciprian Rosu, Oradea, 05.05.2015.

PS: Dacă succinta prezentare de mai sus vi-a captat atenţia, este important de ştiut că abia am intrat în subiect. Tehnicile şi soluţiile care sunt elaborate pe baza Modelului de Personalitate persolog (DISC) sunt dintre cele mai variate şi mai complexe, păstrând în acelaşi timp un stil foarte facil de implementare. Ariile care pot fi eficientizate substanţial includ urmatoarele:

  • Autocunoaștere
  • Leadership
  • Vânzări, telesales
  • Dezvoltarea echipelor
  • Managementul timpului
  • Managementul stresului
  • Relații personale - familie, cuplu, prieteni
  • Creșterea și educarea copiilor
  • Selecție de personal
  • Potrivirea la locul de muncă
  • Rezolvarea situațiilor conflictuale

Următorii paşi

Aprofundeaza subiectele menţionate şi poţi deveni expert în cunoasterea personalităţii şi dezvoltarea oamenilor:

  1. Citeste cartea ABC-ul Personalitatii
  2. Participa la un workshop persolog
  3. Participa la o certificare persolog

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole:

Cum să colaborezi mai eficient în echipă?

02/08/2018

Fie că lucrezi într-o companie multinațională sau într-o companie mai mică, dacă obiectivul tău este să obții rezultate de calitate, atunci trebuie să acorzi o atenție sporită echipei din care ...Vezi mai mult

Angajaţi motivați = Afacere profitabilă

08/12/2015

Gestionarea oamenilor a devenit cea mai mare provocare a managementului contemporan. Acest lucru este în special valabil pentru companiile care îşi propun să se diferenţieze de concurenţă prin servicii de ...Vezi mai mult

Care e cel mai mare cadou de Ziua Îndrăgostiților?

12/02/2018

Bijuterii scumpe, trandafiri, cină romantică? Nu cred că toate acestea reprezintă chiar cel mai frumos dar pe care poți să îl oferi. Din experiența mea, pot spune că oamenii au ...Vezi mai mult