Leadership pe timp de criză

Cum să gestionăm cele 4 faze ale crizei

Toți suntem în aceeași barcă, care de altfel este o provocare pentru întreaga lume, și asta ne liniștește.  De asemenea, toți clienții noștri sunt într-o călătorie VUCA (Volatility, Uncertainty, Complexity, Ambiguity) și asta reprezintă o provocare pentru noi toți. În cele mai multe întâlniri (online) pe care le avem cu clienții, adesea suntem întrebați: ”Există vreun proces pe care să-l putem aplica în situația de față?” Așa că, acum vom folosi un proces care să ne ajute să vedem unde suntem, ca persoană, companie, oraș sau națiune în această criză globală.


1. Supraviețuirea (înotul în ape adânci)

Pe măsură ce criza te lovește, ai tendința de a intra în modul de supraviețuire: luptă, fugi sau îngheți. Dar această primă fază e și o perioadă de doliu, deoarece unele oportunități sau lucruri iau sfârșit. Dintr-o dată lumea pe care o știam se oprește. Și nimeni nu are nicio idee ce se va întâmpla în continuare, cât va dura criza și care va fi impactul. 

Ca să faci față bine fazei de supraviețuire, ar fi bine să fi construit puternic reziliența chiar dinainte de criză. Dacă nu, poate fi o lecție pentru viitor.

Acum, tu și organizația ta, tot ce puteți face e să construiți un ”ritm de supraviețuire” sănătos, pentru a gestiona bine prima fază a crizei.

Câteva idei:

  • Construiește un nou ritm zilnic: somn suficient, mâncare sănătoasă, mișcare destulă și pauze scurte regulate pentru odihnă și meditare. 
  • Reorganizează-ți munca și adapteaz-o la noua realitate, într-un mod în care să simți că încă produci rezultate (fie ele și mici) zilnice. 
  • Comunică mai mult decât de obicei cu colegii, familia și prietenii tăi. 

2. Înfruntarea problemei (ajungi în barca de salvare)

Când primul șoc al crizei a trecut, ai nevoie să intri în faza în care să faci față situației. Cum poți tu și echipa ta să adaptați produsele și serviciile la noile nevoi ale clienților și oamenilor din jur? Cum puteți crește coeficientul de adaptabilitate?

Dar de asemenea, este momentul oportun în care să investești în dezvoltarea ta personală pentru a-ți crește reziliența.

Câteva idei:

Cum poți să utilizezi punctele forte unice ale produselor și serviciilor tale și să le transpui într-o piață nouă:

  • Eu (Paul) a trebuit să-mi iau rămas bun de la flicharturi, și să mă pregătesc pentru coaching online și training online.
  • Acum, de asemenea, e momentul în care să dezvolți idei noi, produse noi, este faza de Design Thinking: brainstorming empatic împreună cu colegii și clienții.

3. Restaurarea (reconstruirea bărcii)

În faza de supraviețuire, ai înotat doar ca să supraviețuiești. În faza de înfruntare ai găsiti o barcă mică pentru a-ți continua călătoria. Iar în faza de restaurare construiești o barcă nouă și puternică pentru a călători în noua lume.

Îți restructurezi sistemele și îți servești clienții cu produse noi. Înveți cât mai mult, te antrenezi atât pe tine, cât și întreaga echipă. Finanțele încep să se recupereze și ca organizație, simți că ai din nou ”avânt” și să reiei ”marșul de 20 de mile” (idee preluată din cartea ”Great by choice” de Jim Collins).

Câteva idei:

  • Dezvoltă reziliență în cadrul organizației tale. Construiește structuri, întâlniri și linii de producție mai eficiente.
  • E momentul să redefinești misiunea, viziunea și valorile tale (ADN-ul tău) pentru a fi bine poziționat pentru următoarea fază. 
  • Construiește în mod intenționat ”Paradis – Acasă – Echipă”.

4. Transformarea (alegi să descoperi oceanul)

De la înot pentru a-ți salva viața (etapa de supraviețuire), la găsirea bărcii de salvare (înfruntarea), la construirea unui vas puternic (restaurarea), acum trebuie să decizi: care parte a oceanului vreau să o descopăr? Pentru că lumea nu se va întoarce la ceea ce a fost înainte. Va merge mai departe și se va transforma într-o lume cu nevoi noi, cu design nou, cu noi speranțe, cu frici noi și cu provocări noi. 

Așa că, dacă doar te restaurezi pe tine, familia ta, echipa ta într-o formă sănătoasă dar veche, nu te va ajuta să ”cucerești teritoriul” care stă în fața ta. Poporul evreu care a lăsat în urmă Egiptul cu ADN-ul vechi de sclavie, a trebuit să fie transformați într-o nouă națiune, una sănătoasă, spirituală, responsabilă și curajoasă.

Câteva idei: 

  • Începe să visezi la ”noul teritoriu”. Cum dorești să aduci demnitate și rost clienților și societății din care faci parte?
  • Fă parteneriate cu ”gânditori strategici”, deoarece acum este momentul planificării viitorului apropiat. 
  • Întrebați-vă: Care vor fi întrebările, nevoile, provocările și oportunitățile pentru noua realitate?

Câteva întrebări pe care poți să ți le pui:

  1. Unde te afli în aceste 4 faze?
  2. Unde se află echipa ta în aceste faze și de ce aveți nevoie acum?
  3. Cum poți să te pregătești ca și lider pentru următoarea fază?
  4. Unde se regăsesc clienții tăi în cele 4 faze?
  5. Cum poți să-i sprijinești să trăiască și să se dezvolte în călătoria lor?

Din momentul în care lumea a fost cuprinsă de criza Covid-19, toți am devenit foarte conștienți că trăim în lumea VUCA – imprevizibilă, nesigură, complexă, neclară. În ultimii 5 ani am știut asta doar în teorie, dar acum îl vedem în realitate.

Șocul pe care l-am simțit la început s-a potolit, dar întrebarea rămâne acum: cum putem să abordăm noua realitate la nivel de companie, organizații sau națiuni? Și cum putem să fim lideri în cele 4 faze ale crizei?

În prima parte a articolului am oferit o privire de ansamblu ale celor 4 faze ale crizei. Acum vreau să scot în evidență rolul liderilor în cele 4 faze.

1. Supraviețuirea (înotul în ape adânci)

Când o întreagă organizație este în modul de luptă, fugi sau îngheți, atunci este nevoie de un leadership empatic și robust.

Leadership empatic

Orice criză aduce oamenii într-o stare de durere profundă. Asta începe cu șocul cauzat de pierdere. Apoi, oamenii devin nervoși: cine e vinovat? De ce ni se întâmplă asta? Apoi urmează depresia: cum putem să supraviețuim acestei nenorociri și de ce totul e așa fără speranță? Și în final, în faza de durere profundă, procesul de recuperare se instalează în sistem. Un director de școală, responsabil pentru 100 de profesori și 1200 de elevi, a scris un email tuturor profesorilor în fiecare zi, în primele 4 săptămâni ale crizei cu notițe personale, încurajări, noutăți legate de situația dată și unelte folositoare care să-i ajute să gestioneze atât viața profesională cât și cea personală în faza de supraviețuire. Oamenii au nevoie de empatie, vor să fie auziți, văzuți și acceptați când trec prin durere și frică.

Leadership robust

În faza de supraviețuire oamenii au nevoie de un ritm zilnic de obiceiuri sănătoase pentru muncă și viață personală. Pentru a rămâne sănătoși, dar și pentru a avea un simț al satisfacției de productivitate zilnică (chiar dacă e mică). Dă oamenilor tăi unelte simple, care să-i ajute să prindă avânt din nou în viața personală și profesională. 

În faza de supraviețuire oamenii au nevoie de un ritm zilnic de obiceiuri sănătoase pentru muncă și viață personală. Pentru a rămâne sănătoși, dar și pentru a avea un simț al satisfacției de productivitate zilnică (chiar dacă e mică). Dă oamenilor tăi unelte simple, care să-i ajute să prindă avânt din nou în viața personală și profesională. 


2. Înfruntarea problemei (ajungi în barca de salvare)

Când șocul cauzat de declanșarea crizei se termină după primele săptămâni, totul e diferit față de cum a fost înainte. Ce era normal nu se va întoarce la vechea lui formă. Acum sarcina liderilor este să reia viața, să se adapteze noii realități și să dezvolte soluții care să ajute echipa să facă față acestei situații.

Leadership adaptiv

Valabil atât pentru tine ca și lider, dar și pentru toți membrii echipei tale, este să creșteți AQ (coeficientul de adaptabilitate). Cum poți să folosești abilitățile și calitățile tale unice ca să răspunzi nevoilor realității de acum? Transformă-ți produsele și serviciile în așa fel încât să aducă valoare clienților tăi, care și ei la rândul lor sunt loviți de aceeași criză. 

Valabil atât pentru tine ca și lider, dar și pentru toți membrii echipei tale, este să creșteți AQ (coeficientul de adaptabilitate). Cum poți să folosești abilitățile și calitățile tale unice ca să răspunzi nevoilor realității de acum? Transformă-ți produsele și serviciile în așa fel încât să aducă valoare clienților tăi, care și ei la rândul lor sunt loviți de aceeași criză. 

Leadership rezilient

Antrenează-te pe tine și echipa ta în toate domeniile rezilienței. Faceți analiza rezilienței și începeți în mod intenționat să dezvoltați reziliență pentru că tu și echipa vă aflați într-un maraton. Pentru a face față noii realități este nevoie de oameni care să privească situația drept în față, să preia inițiativa, să dezvolte competențe de rezolvare a problemelor și să construiască cu determinare.

Leadership comunicativ

În această fază toată lumea are nevoie de informații în mod regulat și comunicare care să aducă speranță. Stabilește discuții zilnice și săptămânale pentru întreaga ta organizație. Poți folosi grupurile de whatsapp, emailul sau chiar mesaje video. Asigură-te că toată comunicarea ta este: onestă (din inimă), personală, oferi informații și valoare, este plină de speranță.


3. Restaurarea (reconstruirea bărcii)

Provocarea ta de acum e de a lăsa în urmă șocul declanșat de criză și primele stadii ale înfruntării și să te concentrezi pe repoziționarea întregii tale organizații, astfel încât toți membrii echipei tale să crească din nou.  Acum este momentul să construiești pentru viitor, cu energie și competențe noi.

Ca și lider, trebuie să fii în două faze în același timp. În etapa de supraviețuire, trebuie să înoți cot la cot cu echipa ta pentru supraviețuire. Dar în același timp va trebui să găsești barca de salvare pentru a trece în faza de înfruntare și să pregătești această etapă pentru toți. În faza de înfruntare trebuie să antrenezi echipa pentru a face față, dar și să începi să construiești barca, care reprezintă faza de restaurare. Și chiar în această fază, unde urmează să intri, trebuie să te concentrezi pe reconstruirea organizației și în același timp să pregătești transformarea.   

Leadership structural 

Acum ai nevoie să construiești reziliența în întreaga organizație. Reconstruiește structuri eficiente, sisteme și întâlniri. Construiește-ți din nou casa pe fundația misiunii tale principale, competențelor tale cheie și cu ajutorul produselor și serviciilor tale noi. Proiectează o structură flexibilă și relativ simplă pentru a putea lucra în noul normal.   

Leadership focalizat pe misiune

Refocalizează-ți misiunea pentru a fi relevant în noua lume și redefinește-ți ADN-ul, valorile și cultura voastră, pentru a putea crește sănătos și disciplinat pentru a-ți reconstrui organizația. Fiecare membru al echipei tale trebuie să fie inspirat de o misiune comună, pentru a fi ei înșiși conduși de misiune.   

Leadership orientat spre client 

Mediocritatea nu mai este acceptată. Fiecare membru al organizației trebuie să se concentreze să livreze serviciu de nota 10 clienților pe tot parcursul călătoriei lor. Nu e îndeajuns să avem clienți mulțumiți. Va fi nevoie de clienți inspirați. Asta e mai mult despre a servi clientul decât despre a face o vânzare. Ca și lider, trebuie să te poziționezi în primul rând pentru a lucra cu clienții tăi și a-i servi. Exemplul inspiră oamenii să facă la fel.

Leadershipul care împuternicește

Antrenează-ți oamenii din conducere pentru a crește la potențialul lor maxim. Ei vor construi organizația împreună cu tine, așa că au nevoie de sprijinul tău personal (săptămânal), să îi asculți, dar și să primească încrederea ta generoasă în ei că vor crește la potențialul lar maxim. Caută, alege, integrează și antrenează-i pe acei membri ai echipei tale care vor duce mai departe misiunea ta înnoită.     


4. Transformarea (alegi să descoperi oceanul) 

Nu este destul să îți readuci organizația ta la nivelul de maturitate și productivitate la care a fost înainte de criză. Clienții tăi au întrebări, dorințe, provocări noi. Esența lumii VUCA este că trăim într-o lume unde trebuie să gestionăm multiple crize având în vedere că lumea se schimbă continuu. Pentru majoritatea membrilor echipei tale, asta nu este o perspectivă atractivă. Sunt fericiți să fie în faza de restaurare după ce au trecut de faza de supraviețuire și înfruntare. Și aici se găsește marea provocare.

Multe organizații, companii, orașe și națiuni nu au destulă energie de bază pentru a crește dincolo de etapa de restaurare. Când următoarea criză apare, se vor scufunda din nou și vor încerca doar să supraviețuiască.   Din acest motiv trebuie să treci cu bine peste primele 3 faze. Îți va crește nivelul de energie și vei putea să crești în faza a 4-a: transformarea. Aici continuăm cu următoarele abilități de leadership de care ai nevoie în această etapă.    

Leadership visător

Când berzele zboară dinspre Nordul Europei către Africa de Sud, fac un popas pe stânca Gibraltarului. Acolo se hrănesc și apoi plutesc pe vânturile fierbinți la o înălțime de 5000 de metri, înainte de a începe călătoria lor de 9000 km peste tot în Africa. Nu-și folosesc puterea din aripile lor, ci inteligența strategică pentru a aluneca pe vânturi înălțătoare, tocmai din Europa până în Africa de Sud. Majoritatea lor supraviețuiesc întreaga călătorie.

Ca și lider, trebuie să iei inițiativă și să începi să visezi la noul tău ”țărm” în care îți vei conduce organizația. Întreabă-te cum poți să aduci demnitate și destin clienților tăi și societății din jurul tău. Află întrebările, provocările și oportunitățile zilei de mâine, pentru a-ți pregăti organizația să fie capabilă de a conduce în noua lume.      

Leadership „design thinking”

Acum e momentul pentru a face echipă cu gânditori strategici și să treci prin toate fazele gândirii designului:Inspirație și brainstorming empaticIdeație, construirea și testarea prototipurilorImplementare și inginerie, construcție și promovarea noilor produse  

Leadership cultural 

“Cultura are un efect puternic. Așa că e nevoie să o formezi, să o înrădăcinezi adânc în mințile oamenilor și să o îndrepți în momentul în care apucă pe calea greșită.” – Ben Horowitz 

Deci, acum este momentul pentru a înrădăcina misiunea și cultura reproiectată și ADN-ul în toți membrii echipei și a părților interesate de compania, organizația, orașul sau națiunea ta. Această fază de transformare este oportunitatea de a crește o identitate sănătoasă a organizației tale.

“Valorile liderilor sunt canonul valorilor de facto al organizației!”- Prof. H. Hemel

Așa că leadershipul cultural este trăit și asigurat la toate nivelurile de leadership. Fă-ți timp să proiectezi, să crești și să inițiezi cultura potrivită pentru următoarea fază.  

Aici sunt câteva întrebări la care poți să meditezi:

  • În care fază din cele 4 te afli pe plan personal?
  • În care fază se află echipa ta?
  • Care este lucrul de care ai nevoie cel mai mult tu și echipa ta?
  • În care fază se află clienții tăi?
  • Cum poți să-i susții ca să treacă prin aceste faze?

Mult succes,

Paul Donders – master trainer persolog, fondatorul companiei Xpand

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *