Dezvoltăm organizații prin oameni!


Organizarea timpului – eficiență sau stres?

picture

Timpul este una din limitările cele mai mari în viață, deoarece orice am face nu putem avea mai mult de 24 de ore pe zi, timpul nu poate fi prelungit sau multiplicat, singura soluție fiind să îl valorificăm și să îl utilizăm mai bine decât am făcut-o până acum.

Fiecare om este diferit și unic, astfel fiecare avem o gestionare a timpului diferită, dar nu  neapărat eficientă. Oamenii pot fi descriși prin patru stiluri de personalitate: dominant, influent, stabil și conștiincios, fiecare stil având anumite caracteristici specifice după care ar trebui să își organizeze timpul. Să vedem cum:

Dominantul este omul faptei, care nu are timp de irosit și care vrea ca fiecare secundă să conțină valoare. Este mereu punctual și dacă ar putea ar opri timpul pentru a nu trebui să i se supună. El așteaptă și de la cei din jurul lui să fie punctuali, mergând pe principiul “Te respect, aștept respect!”, astfel fiind un lider de echipă bun, iar gestionarea timpului neconstituind o problemă majoră pentru el deoarece a devenit o rutină zilnică pe care o îndeplinește cu strictețe.

Influentul este cel care are cea mai  mare problemă cu ajunsul la timp, iar întârziatul poate deveni chiar o rutină pentru el. De aceea organizarea timpului este partea la care influentul trebuie să lucreze, deoarece în momentul în care va face echipă cu un dominant sau conștiincios ar putea avea chiar de suferit în urma neglijenței sale față de timp. Modul prin care își poate îmbunătăți situația este prin efectuarea fiecărei sarcini începute înainte de a prelua un proiect nou, deoarece influentul tinde să se entuziasmeze de fiecare proiect nou apărut, să îl accepte, iar mai apoi riscă să aibă prea multe pe cap și să nu aibă timpul optim și necesar pentru a-și duce la bun sfârșit sarcinile, iar un alt lucru la care trebuie să lucreze sistematic este punctualitatea, cu care trebuie să se acomodeze.

Stabilul este cel care consideră că timpul este “prietenul” său, asta doar atunci când nu este sub presiune, dar în momentul în care mediul devine chiar și puțin stresant timpul se transformă automat în cel mai mare “dușman” pentru el, deoarece are nevoie de timp pentru a analiza lucrurile și pentru ca totul să îi iasă așa cum și-a plănuit, astfel el considerând că se poate ajunge la reușită doar atunci când timpul este de partea lui.

Conștiinciosul tinde spre perfecționism și consideră că fiecare lucru dus la bun sfârșit trebuie să atingă absolutul, astfel de multe ori poate irosi timpul și se poate pierde în detalii, iar de aceea se lovește de multe situații în care nu poate termina tot ceea ce și-a propus. Totuși punctualitatea este unul din punctele sale forte, iar asta îl determină să nu aibă înțelegere pentru cei care întârzie, mergând pe principiul “Mai bine cu trei ore mai devreme, decât cu un minut prea târziu.” Conștiinciosul trebuie să îmbine planificarea cu implementarea deoarece tinde să planifice prea mult, astfel nu-I rămâne timp de implementare, iar un alt lucru pe care trebuie să îl îmbunătățească este faptul că trebuie să se concentreze pe rezultate și nu neapărat pe perfecțiunea execuției.

În concluzie putem observa cum pentru unii timpul este un factor care îi determină la eficiență, iar pentru alții este o sursă de stres. Fiecare dintre noi, indiferent de stilul comportamental, putem să îmbunătățim organizarea timpului, astfel încât timpul să devină “prietenul” nostru.

Articol scris de Andreea Ovari si Peter Kulcsar, Martie 2015

Bibliografie

Dacă dorești să afli mai multe sfaturi practice despre cum poți gestiona eficient timpul în funcție de stilul tău de personalitate, îți recomandăm cartea ABC-ul Personalității.

Cartea te va ajuta să te dezvolți, să înțelegi mai bine cele patru stiluri - Dominant,  Influent, Stabil, Conștiincios - și aplicabilitatea lor în diverse domenii precum: managementul timpului, conducere, munca în echipă, vânzări, relația de cuplu și creșterea copiilor.

© persolog Romania 2017