Profile DISC ”făcute acasă” sau profesionale?

Anul trecut am avut o conversație interesantă cu cineva prin telefon. Un trainer era interesat de programul de certificare oferit de către compania noastră, prin care ar fi obținut licența pentru folosirea Profilului de Personalitate, bazat pe modelul DISC.

Dar, în timpul conversației a fost evident că aștepta de la mine mai multe idei de training și nu era interesat în a folosi profilul, deoarece avea deja propriul său “test DISC”. Când am întrebat care este profilul pe care îl folosește, a recunoscut că nu e un instrument oficial, ci un test mic cu 8 întrebări, pe care el însuși le-a compilat. Pe baza acestora, după părerea lui, participanții pot fi ușor încadrați în unul dintre cele patru stiluri comportamentale.

Ei bine, astfel de chestionare asamblate pot fi numite teste DISC „făcute acasă”, care sunt lipsite de orice profesionalism. Din păcate, realitatea tristă este că el nu este singurul trainer care folosește astfel de instrumente fabricate acasă.

Dar care sunt pericolele pe care aceste teste le pot aduce?

1. Sunt prea simplificate

Cu un chestionar de personalitate alcătuit din opt întrebări, este lipsit de profesionalism să spui că o persoană aparține unui anumit tip. De asemenea, poate da foarte ușor o imagine distorsionată de auto-cunoaștere participantului. Nefolosind suficienți itemi, care descriu cel mai bine un anumit stil, vei oferi rezultate mult prea simplificate clienților tăi.

2. Te pun într-o cutie

Un chestionar scurt nu poate vorbi despre nuanțele și combinațiile stilurilor, astfel va pune participantul într-una din cele patru cutii și există șanse mari să nu fie cutia potrivită. De asemenea, e posibil ca și colegii săi să-l eticheteze pe baza rezultatului, ceea ce îl poate împiedica în dezvoltarea sa.

3. Sunt fără bază științifică

Dacă folosești un instrument care nu are la bază o cercetare științifică, oferi un rezultat nesigur clientului. E ca și cum ai sta într-un cabinet medical și ai diagnostica pacienții fără să ai vreun studiu sau cunoștințe în domeniu. În mod similar, când evaluezi comportamentul cuiva, descrierea trebuie să fie precisă și fondată științific. Altfel poți induce în eroare clientul în dezvoltarea sa, sau în cel mai rău caz, îi distrugi stima de sine.

Având în vedere că în România sunt disponibile mai multe instrumente de evaluare validate științific, de ce nu ai folosi unul dintre acestea în activitatea ta?


Care sunt beneficiile chestionarelor profesionale DISC?

1. Sunt specifice și fiabile

Un chestionar DISC autentic este format dintr-o serie de întrebări nuanțate, care permit identificarea în mod fiabil a stilului comportamental principal, precum și combinațiile și intensitatea fiecărui stil. Informațiile cele mai valoroase se regăsesc în aceste detalii, care facilitează descrierea comportamentului unei persoane.

Chestionarul de Personalitate persolog este format din 2 seturi a câte 24 de întrebări, cu câte 4 opțiuni de răspuns, în total 192 itemi. Aceste întrebări sunt suficiente pentru identifica trăsăturile de comportament și sunt analizate cu ajutorul a trei grafice, calculate pe baza răspunsurilor date. Astfel participantul va avea o imagine clară asupra comportamentului său în anumite medii și se va înțelege pe sine mai bine. Raportul de evaluare, poate fi folosit ca un ghid de dezvoltare, pentru că oferă indicații pentru îmbunătățire. Acest chestionar și raport poate fi aplicat și interpretat doar de către trainerii certificați persolog, deoarece utilizarea profesională necesită o instruire intensă și experiență în domeniu.

2. Sunt nuanțate

Pe lângă cele patru stiluri comportamentale de bază, un profil DISC autentic oferă și descrierea combinațiilor stilurilor. Toți deținem cele 4 stiluri comportamentale, dar acestea se pot manifesta diferit, în anumite situații.

Profilul de Personalitate persolog descrie 20 de tipare comportamentale diferite, cu  trăsături specifice, calități și limitări potențiale, tendințe sub presiune și factori motivatori. Toate acestea nu le poți obține dintr-un chestionar cu 8 întrebări.

Tot cu ajutorul graficelor, vei vedea clar care sunt factorii pe care poți să îi crești sau să îi reduci, în funcție de cerințele mediului sau de preferințele tale.

3. Au la bază o cercetare științifică

Validitatea și fidelitatea unui instrument autentic constă în examinarea acestuia pentru o anumită țară sau regiune. Ce înseamnă asta? Funcționalitatea profilului este analizat cu un eșantion de persoane active pe piața muncii. Fiecare termen din chestionar este analizat și rafinat până la atingerea valorilor statistice corespunzătoare, pentru o fiabilitate ridicată.

Cum a procedat Persolog pentru validarea Chestionarului de Personalitate DISC? Echipa noastră a derulat un studiu științific pe populația din România, care a cuprins următoarele etape:

  • Chestionarul a fost tradus din germană în română de către un traducător autorizat și revizuit de către un psiholog. Chestionarul în limba română a fost trimis la un alt traducător, care l-a tradus înapoi în germană, după care s-au comparat termenii, și fiecare diferență s-a discutat de către o echipă de traducători și psihologi, astfel am identificat cuvintele cele mai potrivite.
  • Am analizat structura factorială a termenilor și am descoperit că termenii care descriu un anumit stil comportamental sunt în strânsă legătură cu factorul.
  • Am analizat consistența internă a termenilor și am obținut rezultate excelente, ceea ce înseamnă că profilul aduce aceleași rezultate în condiții logice. Astfel, calitatea Chestionarului de Personalitate persolog este garantată.

Dacă dorești ca să duci serviciile tale de training, coaching sau HR la următorul nivel, certifică-te pe un model acreditat DISC. Informația și materialele de calitate pe care le vei primi, vor fi cu siguranță apreciate și de clienții tăi.

Îți recomandăm programul de Certificare în Modelul de Personalitate persolog, prin care vei deveni consultant/trainer certificat în utilizarea celui mai avansat Profil DISC de pe piață.

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *