Editură. Academie. Consultanță HR

Cum să dezvolți reziliență și să faci față perioadelor de stres

05.09.2019 persolog 0
Cum să dezvolți reziliență și să faci față perioadelor de stres

În zilele noastre, experimentăm schimbări tehnologice mari, fenomenul globalizării, accesul la informație la un click distanță, iar comunicarea este atât de rapidă și ușoară. Suntem mereu disponibili de a răspunde solicitărilor din partea clienților. Fie că suntem în vacanță sau la birou, e-mailul îl putem deschide oricând doar având nevoie de conexiune la internet.   

Cum poți să rămâi într-o condiție fizică sănătoasă și în același timp motivat când mediul tău este într-o continuă schimbare? Cum poți face față stresului din mediul tău? Cum vei reuși să modelezi următorii cinci ani într-un mod sănătos și productiv?

Într-o societate care este într-o continuă schimbare, managementul stresului și reziliența sunt abilități care merg mână în mână și pe care trebuie să le dobândim și să le promovăm.


Managementul stresului reprezintă analiza factorilor de stres cu analiza comportamentului individual în condiții de stres. Pornind de aici, vom dezvolta o modalitate de a face față stresului în mod adecvat. Managementul stresului intervine cu scopul de a reduce rezultatele negative provocate de presiunea din mediu, acționând la nivel fizic, emoțional și cognitiv.

Reziliența însă este procesul de pregătire a unei persoane pentru a face față situațiilor de presiune.

În cartea sa, ”Resilience – Live healthier, perform better” (2017), autorul Paul Donders dă o definiție pe cât se poate de simplă a acestui termen, și anume: reziliența este abilitatea unei persoane de a face față într-un mod sănătos schimbărilor și obstacolelor care pot apărea în viața sa.

Adoptarea unui stil de viață rezilient poate avea impact asupra mai multor domenii din viața ta.

  • La nivel emoțional: emoțiile tale nu vor oscila în situații dificile, ci mai degrabă te vor ajuta să privești situația cu mai multă claritate.
  • La nivel fizic: va avea un efect pozitiv asupra sănătății tale, productivității, vei dezvolta mai mult echilibru în muncă și interacțiunea cu ceilalți va fi îmbunătățită.
  • La nivel mental: te va ajuta să vii cu idei noi și creative, chiar și cu soluții și nu vei vedea doar problemele, ci mai degrabă oportunitățile din mediul tău, vei privi viața cu mai mult optimism.  

Modul în care îți trăiești viața nu te implică doar pe tine, ci și pe cei din jurul tău. Așa că nu doar tu vei beneficia. Soțul sau soția ta, copiii tăi, colegii, compania din care faci parte, clienții tăi, toți vor simți schimbarea.

Reziliența te ajută să te pregătești din timp pentru perioadele de stres care vor urma. Paul Donders (2017) spunea în cartea sa că reziliența are la bază 5 factori principali:

1.  Împăcarea cu trecutul și stabilitatea emoțională

Gunter Refle, trainer și filosof, spunea că cel care este conștient de trecutul său și îl acceptă așa cum este, este capabil cu adevărat să se bucure de prezent și să se pregătească pentru un viitor cu mult mai multă însemnătate. 

Adevărații lideri sunt capabili să depășească stări emoționale puternice. Sunt conștienți de stările lor și își fac o autoanaliză. Această abilitate de a reflecta spre sine îi ajută să depășească dezamăgiri, să-și recunoască propriile lor slăbiciuni și astfel să le folosească într-un mod constructiv.

Da, poate că trecutul a fost dezamăgitor. Dar doar atunci când ești dispus să-l confrunți față în față, poți într-adevăr să pășești pe un drum al reabilitării.

2.  Optimismul realist

Optimismul este credința că viața – privind pe termen lung – va aduce mai mult bine decât rău și încredințarea că perioadele de criză sunt doar temporare. Este convingerea că situațiile de criză pot fi depășite și că putem să influențăm ce se întâmplă în jurul nostru prin modul în care interacționăm cu acesta.

Pentru un optimism realist ai nevoie de o bază solidă de încredere și siguranță. Trebuie să-ți construiești atât încrederea de sine cât și încrederea în ceilalți. 

3.  Abilitatea de a rezolva problemele

Oamenii rezilienți știu că sunt capabili să își rezolve problemele care pot apărea, ajutându-i chiar și pe ceilalți. Ei privesc viața mereu ca pe o provocare, o abordează așa cum este, lucrând cu multă dedicare și disciplină pentru a găsi soluții. Sunt mereu pregătiți pentru situații de criză, fiind plini de energie, activi și gata de a-și asuma riscuri, dar păstrându-și mereu simțul realității.

Oamenii rezilienți au acel spirit al improvizației sau abilitatea de a gândi ”outside the box”. Când nu merge planul A, vor găsi un plan B sau C. Ce poți face atunci când dintr-o dată îți pierzi locul de muncă? Te vei lăsa doborât sau vei încerca să găsești soluții cât mai bune?

Improvizația este ceva ce se poate învăța pas cu pas.  

4.  Punerea în valoare a abilităților tale

Trebuie să crezi cu tărie în abilități tale! Ești capabil de a vedea părțile pozitive ale vieții și de a-ți recunoaște capacitățile tale naturale. Făcând asta, nu doar că accepți provocările care apar, dar le cauți pentru că știi că acestea te vor ajuta să crești mai mult.

Studiile spun că e îndeajuns să folosim aprox. 20% din calitățile noastre înnăscute în munca pe care o facem zi de zi pentru a avea energie pentru 80% din timp. Cu alte cuvinte, cu cât ne folosim mai mult abilitățile cu care am fost înzestrați cu atât vom simți mai multă satisfacție, vom simți că lucrăm mai puțin, pentru că modul în care o facem este diferit, efortul pe care îl depunem se măsoară diferit. Îți vei lua energia de la locul de muncă, iar asta te va ajuta să depășești perioadele de criză, critica, și vei privi schimbarea ca pe ceva plăcut. 

5.  Disciplina

De multe ori când auzim acest cuvânt, ”disciplină”, nu simțim prea multă încântare, suntem poate chiar frustrați. Ea poate de multe ori să pară ceva de neatins, deoarece disciplina și confortul nu merg niciodată împreună. Este inconfortabil pe moment, dar pe termen lung ne va duce departe.

Disciplina se aplică în multe domenii ale vieții și te ajută să ai o viață sănătoasă. Specialiștii spun că o viață sănătoasă are la baza sa:

  • Exercițiul fizic/sportul sănătos
  • Somnul sănătos
  • Hrana sănătoasă
  • Relațiile sănătoase

Toate acestea le poți adopta printr-o disciplină serioasă. Obișnuiește-ți corpul să facă mișcare cel puțin 30 minute pe zi. Ieși la o plimbare, du-te la sală, fă acele exerciții care nu-ți plac dar știi cât de bine o să-ți  prindă pe viitor. Dormi cel puțin 7 ore pe noapte. Nu-ți lăsa telefonul sau laptopul pe aproape în timpul somnului. Mănâncă regulat și asigură-te că corpul tău primește tot ceea ce e necesar în fiecare zi.

Disciplina e grea și ai nevoie de timp pentru a-ți face un stil de viață din asta. Statisticile spun că e necesar aproximativ 60 de zile pentru a implementa un nou obicei în viața ta. Așa că, ce mai aștepți? De ce să nu începi azi?


Oamenii care adoptă un stil de viață rezilient sunt persoane cu care poți să lucrezi și să trăiești într-un mod foarte frumos. Sunt persoane generoase, înțelegătoare și care se acomodează destul de ușor. Sunt oameni deschiși și onești și mereu încearcă să găsească soluții win-win. Astfel de trăsături îi determină și să formeze relații foarte profunde și de durată.

Vestea bună este că fiecare putem învăța cum să ne dezvoltăm competențele noastre sociale. Deși ne va costa mai mult efort, instruire și devotament putem crește acest factor rezilient.

Într-o perioadă în care multă lume este predispusă stresului, burnout-ului și situațiilor tot mai frecvente de criză, reziliența este un must-have. Este abilitatea de a depăși dificultățile din viața de zi cu zi. Multe îți vor părea doar idealuri, dar nu subestima puterea perseverenței. Zi de zi, puțin câte puțin, pe termen lung va conta mult. Vei descoperi că viața într-adevăr merită trăită.


Formându-ți un astfel de stil de viață, vei putea să depășești situații de criză și de presiune. Ești deja pregătit și corpul tău este antrenat pentru a face față. 

Însă, ce poți face când deja experimentezi perioade de intensă presiune? Managementul stresului este răspunsul. Fiecare avem o reacție diferită la stres. Dar sunt anumiți pași pe care putem să-i parcurgem:

  • Să recunoaștem semnalele de stres
  • Să creștem resursele
  • Să aplicăm strategii de management al stresului

Îți poţi imagina marea fără valuri? Această imagine ar fi de neconceput pentru oricare dintre noi. Valurile caracterizează marea la fel cum stresul caracterizează vieţile noastre. Stresul ne motivează, ne provoacă şi ne face fericiţi. Dar, la fel ca valurile, stresul poate deveni copleşitor şi excesiv.

Întrebarea este: cum putem determina nivelul de stres pe care îl avem în prezent şi nivelul de stres de care avem nevoie? Până unde este stresul motivant şi provocator şi de unde începe să fie prea mult? Există stres de care ar trebui să ne eliberăm?

Într-un mediu de lucru tot mai complex în care totul trebuie să devină mai bun și mai rapid, stresul face parte din viaţa cotidiană a multor oameni. Neliniştea, nervozitatea şi lipsa de concentrare sunt doar câteva dintre efectele vieţii noastre profesionale.

Cei mai comuni factori de stres pe care îi putem întâmpina la locul de muncă sunt: controlul exagerat, supraîncărcarea mentală, lipsa de suport, presiunea responsabilităților, nesiguranța locului de muncă, conflictele sociale, lipsa aprecierii, etc. 

În viața personală: relația de cuplu, siguranța financiară, relațiile sociale, gospodăria, rolul de părinte, etc.

De multe ori, stresul apare din pricina evaluării incorecte a unei situaţii: importanţa situaţiei este supraestimată, căile de acţiune nu sunt evaluate suficient de bine, iar perspectiva subiectivă asupra situaţiei nu corespunde neapărat cu realitatea obiectivă.

Pe lângă factorii de stres, personalitatea cu atitudinile, abilităţile, dimensiunile comportamentale şi obiceiurile au un rol important în evaluarea stresului sau a unui eveniment specific. Atunci când experimentezi stres, evaluezi situaţia respectivă prin filtrul percepţiei tale personale care este influenţat de anumite aspecte cheie ale personalităţii tale. Acest filtru influenţează interacţiunea cu factorii de stres respectivi şi poate declanşa un stres nedorit în combinaţie cu alţi factori personali.

Comportamentul nostru în condiţii de stres este dinamic şi depinde de situaţie. El poate fi manifestat într-un mod productiv sau neproductiv. Aceasta are legătură cu punctele forte şi ambiţiile individuale, dar şi cu condiţiile sociale. Oamenii urmăresc în primul rând să păstreze ceea ce este important pentru ei. Ei caută să evite pierderile. Evitarea pierderilor (temeri) este considerată a fi o motivaţie mai puternică decât obţinerea de profit. Aici apare stresul neproductiv - când lucrurile existente sunt ameninţate, pierdute sau investite în mod greşit. 


Sub stres, resursele trebuie să fie folosite în mod optim. Acestea sunt mobilizate în situaţiile dificile şi folosite în mod ţintit pentru evitarea consecinţelor negative ale stresului.

Care sunt strategiile prin care putem face față stresului? Acestea pot fi:

  • Pe termen scurt putem aplica: distragerea, relaxarea spontană, conversația pozitivă cu sine, descărcarea. 
  • Pe termen lung: 
    • Strategii focalizate pe factorii de stres: folosiţi un semn cu „Nu deranjaţi“, etc.
    • Strategii cognitive: schimbaţi atitudinea atunci când nu puteţi schimba situaţia; regândiţi aşteptările de la cei din jur etc.
    • Sprijin social/reţele sociale: păstraţi prieteniile, reţelele sociale; cereţi ajutorul de la colegi; solicitaţi feedback etc.

Stresul neproductiv se poate de cele mai multe ori canaliza înspre o direcție productivă dacă se folosesc adecvat strategiile atât pe termen lung cât și cele pe termen scurt. 

Un nivel adecvat de stres reprezintă o provocare. În proporţia potrivită, stresul poate motiva, poate mobiliza energii, poate încuraja creativitatea şi poate creşte nivelul de motivare şi mulţumire.

Nu aștepta să ajungi în pragul burn-out-ului! Asigură-te că ai toate uneltele necesare pentru fi pregătit pentru perioadele de stres și pentru a lupta împotriva acestuia.


Scris de: Mădălina Ușvat

Bibliografie:


Ești trainer, coach sau HR manager și dorești să îi ajuți pe cei din jurul tău să dezvolte strategii de management al stresului? Te invităm la webinarul ”Cabina de probă: Modelul de Stres persolog”. Detalii și înscriere aici!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alte articole:

Cum transformi o echipă mediocră într-o echipă de top?

03/08/2018

Această întrebare este pusă în mod regulat de oricine dezvoltă şi monitorizează echipe. Din păcate nu există un răspuns simplu. Sunt sigur că ştii din propria experienţă că o colaborare ...Vezi mai mult

Nuanțele stilului comportamental Conștiincios

13/02/2020

Este adevărat că Modelul DISC pare a fi simplu, dar uneori este dificil să faci diferența între cele patru stiluri comportamentale D, I, S și C. Clienții noștri care lucrează ...Vezi mai mult

7 greșeli de evitat în procesul de angajare

01/08/2018

  Ai un post vacant în companie? Plasezi rapid un anunț de angajare, clarifici cerințele, citești CV-uri, scrii emailuri, începi discuții, faci o listă scurtă a candidaților… În timpul procesului ...Vezi mai mult

În luna Februarie oferim transport GRATUIT la comenzi de minim 200 lei! Refuză