Angajaţi motivați = Afacere profitabilă
Gestionarea oamenilor a devenit cea mai mare provocare a managementului contemporan. Acest lucru este în special valabil pentru companiile care îşi propun să se diferenţieze de concurenţă prin servicii de calitate.Unul dintre cele mai importante obiective interne ale companiilor de astăzi este menţinerea celor mai buni angajaţi. Dar pentru a deveni buni, aceşti angajaţi trebuie să fie motivaţi. Ei trebuie să fie pasionaţi de ceea ce fac, să vină cu entuziasm la locul de muncă.
A fi motivat înseamnă să fi determinat să faci ceva. Există două tipuri de motivație: motivația intrinsecă, definită ca o activitate care are satisfacții inerente, mai degrabă decât o consecință separabilă și motivaţia extrinsecă, care provine din surse externe, recompense, salarii.
S-a descoperit că dacă noii angajaţi au parte de un tratament bun încă de la început, acest lucru va avea o mare influenţă asupra muncii şi asupra succesului acestor oameni în săptămânile şi lunile care urmează. Pentru a vă păstra cei mai buni angajaţi, trebuie să le satisfaceţi cele trei nevoi principale cu privire la locul de muncă.
- Nevoia de siguranţă. Oamenii își doresc siguranţă, confort şi protecție din partea companiei sau a şefului lor. Își doresc să lucreze cu manageri în care pot avea încredere şi care pot fi un model de urmat. Dacă reuşiţi să satisfaceţi această nevoie, veţi obţine un angajat loial.
- Nevoia de recunoaștere. Aceasta constă în dorinţa angajatului de a ieși în evidenţă, de a obţine apreciere, de a se simți important în ochii altora. De fiecare dată când îi spuneți ceva care îl face pe angajat să se simtă mai important, îi satisfaceți această dorinţă. Când angajatul face un lucru bun, lăudaţi-i întotdeauna rezultatele muncii. Dacă aveţi posibilitatea, faceţi acest lucru în mod oficial.
- Nevoia de apartenenţă. Oamenilor le place să aibă sentimentul că aparțin unei echipe, le place să lucreze în armonie şi să colaboreze cu alţii.
Cheia unei relații de încredere stă în a permite oamenilor să facă uneori greşeli, fără a-i critica sau a-i face să se simtă prost. Când au loc asemenea situații, cel mai bine este să vă concentraţi asupra unei soluţii sau asupra a ceea ce se poate face în legătură cu aceasta. Ajutaţi persoana respectivă să înveţe o lecţie din acea experienţă. Ajutaţi-o să-şi îmbunătăţească abilităţile şi să câștige înţelepciune în urma greşelii făcute.
Pentru a realiza acest lucru, în primul rând trebuie să-i cunoaşteţi şi să descoperiţi în ei talente ascunse care trebuie scoase la iveală. Cunoaşterea atât a părţilor pozitive, cât şi a celor negative vă vor ajuta în luarea deciziilor referitoare la avansări, traininguri suplimentare şi alte moduri de recompensare a unui lucru bine făcut.
Folosiţi şi alte mijloace motivaţionale pe lângă bani:
Oamenii se simt foarte motivaţi şi de recunoaşteri, laude, avansări, dobândirea unor responsabilităţi mai mari şi acordarea posibilităţii de a face ceva semnificativ.
În strânsă legătură cu definirea naturii serviciului este şi evaluarea corectă a performanţei şi recompensarea corectă, ceea ce, fără îndoială, reduce insatisfacţia, nervozitatea, iar prin urmare şi posibilitatea apariţiei stresului.
Învățați-vă angajații să gândească altfel despre stres, să nu se îngrijoreze prea mult, să nu fie frustraţi sau să-şi facă griji pentru multe lucruri care nu mai pot fi schimbate, în special pentru „lucrurile mărunte” care îi provoacă zilnic şi îi irită.
În final, unul dintre modurile uşoare în care vă puteți influenţa angajaţii este să le cumpăraţi cărţi de calitate referitoare la perfecţionarea personală, afaceri, marketing şi comunicare. Cărţile bune nu numai că includ informaţii bune, ci sunt şi niște factori motivaţionali foarte puternici.
Autor: Liana Popa, asistent manager persolog
Dacă doreşti să afli mai mult despre cum să motivezi oamenii în funcţie de personalitatea lor şi cum să colaborezi mai eficient cu cei din jur, comandă cartea ABC-ul Personalităţii!