Angajatul rezilient, cheia succesului unei companii
Articol scris de Debora Karsch, CEO al persolog GmbH.
Dacă m-ai fi întrebat acum 7 ani ce este reziliența, nu aș fi fost în măsură să dau decât un răspuns vag. Sincer, nu aș fi știut exact ce presupune, în ciuda faptului că în ultimii 15 ani am studiat intens managementul stresului, managementul timpului, self-leadership-ul și multe alte subiecte. Reziliența nu era pe radarul meu și am subestimat-o complet. Astăzi, nu pot accentua destul importanța individului rezilient.
Reziliența și persolog: cum a început povestea
De fapt, am dat peste acest subiect printr-o coincidență ciudată. Am fost invitată ca speaker la un congres pentru a vorbi despre Modelul de Personalitate persolog®. Programul a fost publicat, iar numele meu era pe el. Dar cu un subiect diferit: „Reziliența: Cum să creștem reziliența psihologică”. La început, am fost șocată. Dar nu se mai putea schimba, programul era deja tipărit. Așadar, m-am confruntat cu întrebarea: Să prezint subiectul planificat inițial, la care nimeni nu se așteaptă, sau să studiez reziliența în decurs de o săptămână? Sunt atât de recunoscătoare că am decis atunci să aprofundez subiectul rezilienței. Mi-am dat seama: există un potențial incredibil în domeniul rezilienței! Astăzi reziliența este unul dintre subiectele cheie la persolog.
Reziliența ca răspuns la provocările lumii moderne a muncii
Consider că dacă ne-am crește cu toții reziliența personală și dacă echipele și organizațiile noastre ar fi reziliente, atunci nu am avea multe probleme. Cred că am putea împiedica oamenii să rămână nefericiți la un loc de muncă timp de zece ani, fără nicio avansare în carieră, fără să renunțe. În plus, am putea împiedica oamenii să lucreze în medii de lucru toxice și să plece acasă complet epuizați. Cred că multe dintre aceste probleme ar putea fi evitate.
Realitatea din întreprinderi și necesitatea unei schimbări de paradigmă
Sunt convinsă că cele trei niveluri de reziliență – personală, de echipă și cea organizațională – au un potențial enorm. Acestea ne-ar putea conduce către o lume a muncii complet diferită. Numărul mare de probleme de sănătate mintală în companii și inadecvarea abordărilor convenționale, cum ar fi gestionarea stresului și a timpului, demonstrează necesitatea unei regândiri. Face parte din misiunea noastră să creăm companii în care oamenii prosperă și lucrează cu plăcere. Companiile trebuie să recunoască faptul că promovarea rezilienței angajaților este esențială pentru a asigura angajamentul și satisfacția pe termen lung.
Conform unui studiu recent, 31% dintre germani suferă de o boală mintală (AXA Mental Health Report 2024). Acest lucru poate să nu pară dramatic la prima vedere, dar înseamnă că aproape unul din trei este afectat! Acest lucru are, bineînțeles, implicații enorme pentru viața noastră de zi cu zi, experiențele și reziliența noastră.
În plus, este remarcabil modul în care dorința de a schimba locul de muncă a crescut în ultimii ani. 45% declară că sunt în căutarea unui nou loc de muncă sau cel puțin sunt deschiși la o schimbare (Gallup Engagement Index Germany 2023). Aceasta este o problemă uriașă pentru companii. Care este motivul? Se discută pe larg despre faptul că angajații și managerii sunt din ce în ce mai stresați și simt adesea că nu pot face nimic bine. Cred că este de înțeles faptul că angajații părăsesc compania, mai ales dacă au alte opțiuni.
Lumea muncii de astăzi este semnificativ diferită de cea din trecut, iar oamenii își vor schimba locul de muncă mult mai frecvent decât generațiile trecute. Unii aleg să-și părăsească compania, în timp ce alții pot încerca să influențeze pozitiv compania.
Cu toate acestea, atunci când se întreabă câte întreprinderi lucrează efectiv la reziliența lor, există, de asemenea, o imagine clară. Doar 13% dintre întreprinderile mijlocii germane afirmă într-un sondaj că se consideră bine instruite în ceea ce privește reziliența (Studiul TCW 2023 cu 460 de întreprinderi). Așadar, doar un procent mic de companii abordează în mod activ această problemă importantă. În același timp, peste 90% dintre directorii din cadrul aceluiași sondaj afirmă că reziliența este importantă pentru companii. Acest lucru arată că există un decalaj între cunoștințe și implementare.
Reducerea decalajelor prin training și coaching cuprinzător
Deși importanța rezilienței în întreprinderi este recunoscută pe scară largă, există o discrepanță între conștientizarea importanței și implementarea efectivă a strategiilor de reziliență. Acest lucru evidențiază nevoia de consultanță și training extinse. Cu toate acestea, este esențial să existe o educație solidă pentru a se asigura că trainerii, coachii și managerii înțeleg și pot implementa în mod eficient cele trei niveluri de reziliență.
O educație cuprinzătoare asigură nu numai disponibilitatea cunoștințelor teoretice despre reziliență, ci și dezvoltarea abilităților practice de punere în aplicare. Trainerii și managerii ar trebui să fie capabili să aplice strategii de reziliență individuală și organizațională adaptate nevoilor lor specifice. Această educație ar trebui să fie continuă, deoarece lumea muncii evoluează constant și prezintă noi provocări. Ea permite angajaților nu numai să facă față crizelor, ci și să rămână rezilienți pe termen lung.
În cele din urmă, educația cuprinzătoare este un pas crucial în reducerea decalajului și crearea unei culturi profesionale cu adevărat reziliente. Prin modelele noastre de reziliență personală, de reziliență a echipei și de reziliență organizațională, ne propunem să reducem acest decalaj.
Importanța rezilienței personale
În fiecare etapă a vieții are sens să ne consolidăm propria reziliență pentru a fi pregătiți pentru crize și pentru a promova sănătatea. Reflecția asupra propriei persoane este începutul acestui proces și poate fi inițiată, de exemplu, cu Profilul de reziliența personală persolog®. Este foarte important pentru mine să transmit în mod repetat că reziliența are întotdeauna ceva de-a face cu capacitatea de a învăța și de a se adapta. Nu este o trăsătură de personalitate determinată. Chiar dacă nu reușim întotdeauna, este minunat atunci când putem obține progrese prin mici schimbări în viața noastră și prin consolidarea obiceiurilor bune.
Nu trebuie să începem de la zero, dar putem lucra la micile obstacole care ne stau în cale în mod regulat. Este vorba despre parcurgerea unui proces activ de întreținere a sănătății mintale. Pentru că acesta este marele avantaj pentru individ al consolidării propriei competențe de reziliență: că suntem bine pregătiți. Cu toate acestea, se mai poate întâmpla ca ceva să ne scoată cu adevărat din direcția potrivită, dar cu cât suntem mai bine instruiți, cu cât avem mai multe strategii, cu atât ne va fi mai ușor să facem față crizei.
Interacțiunea celor 3 niveluri de reziliență
Atunci când luăm în considerare interacțiunea dintre nivelurile de reziliență, devine clar, că investițiile în reziliența angajaților duc la îmbunătățirea mediului de lucru, la creșterea retenției și a satisfacției angajaților. În cele din urmă, companiile trebuie să recunoască faptul că întărirea rezilienței nu aduce doar beneficii individuale, ci întărește și echipa și organizația ca întreg. Ca traineri și coachi, trebuie să avem în vedere toate cele 3 niveluri și, în mod ideal, să lucrăm la toate nivelurile. Deoarece fiecare nivel influențează factori diferiți, dar aceștia interacționează întotdeauna între ei.
Situațiile din viața privată afectează adesea viața profesională. Am trecut și eu prin crize personale care s-au făcut remarcate în context profesional. Dar sprijinul echipei mele m-a ajutat să mă pun pe picioare.
Nu pot decât să-i încurajez pe toți cei care au reziliență ca subiecte de training sau coaching să urmeze o formare cuprinzătoare și să promoveze continuu acest subiect important în cadrul companiilor.
💡 Dacă dorești să îmbunătățești PROPRIILE abilități în acest domeniu, comandă un Profil de reziliență personală online.
💡 Dacă dorești să îi sprijini pe ALȚII în dezvoltarea rezilienței, participă la Certificarea în Modelul de Reziliență personală persolog! Următoarea sesiunie începe în 25 februarie.