3 principii ale compatibilității în relația de cuplu

Cum devii compatibil cu partenerul tău?

Atunci când menționăm modelul D.I.S.C., probabil că în primul rând ne gândim la mediul de lucru și la relații profesionale. 

Cu toate acestea, John G. Geier, autorul Modelului de Personalitate D.I.S.C. persolog, enumeră în cartea sa, ”Energetics of Personality”, trei principii care definesc relațiile personale din afara locului de muncă, având la bază cercetări comportamentale.

El căuta răspunsul la întrebarea: ”Cum putem explica faptul că unii oameni ne plac și alții nu?” 

Cele trei principii sunt următoarele: (1) opusurile se atrag reciproc, (2) scopul comun determină unitatea relației și (3) personalitatea creează sentimentul de apartenență.

1. Opusurile se atrag reciproc

Poate că niciunul dintre noi nu este surprins de acest principiu. Poate suna banal, dar adesea simțim simpatie sau afecțiune față de cineva datorită diferențelor. Pur și simplu pentru că descoperim lucruri în cealaltă persoană care nouă ne lipsesc.

În același timp, există și alți factori care afectează alegerile noastre când vine vorba de relații. În studiile de tip focus-grup, oamenii au fost rugați să explice motivul pentru care se simt atrași de cealaltă persoană. În mod nesurprinzător, diferențele au fost menționate prima dată. Deși asemănările au fost cele care au prelungit dialogul și l-au făcut mai interesant.

O relație poate evolua atunci când atât diferențele, cât și asemănările sunt prezente. Este de înțeles că oamenii au nevoie și de lucruri în comun, care îi ajută să se conecteze în ciuda diferențelor de personalitate.


2. Scopul comun determină unitatea relației

Obiectivele cunoscute în lumea profesională se reflectă și în relațiile personale, sub forma dorințelor și aspirațiilor. Acestea pot fi împlinite dacă formăm relații cu alții, care au așteptări similare. Căutăm un partener care se îndreaptă în aceeași direcție ca noi. 

Într-adevăr, interesele noastre se pot schimba în timp, ceea ce poate afecta unitatea relației, dacă obiectivele pe care le-am stabilit la începutul relației se schimbă sau dispar. De exemplu, dacă un cuplu căsătorit are ca scop principal creșterea copiilor, pot întâmpina probleme atunci când copiii cresc și pleacă.

3. Personalitatea creează sentimentul de apartenență

Acest principiu a fost mult timp ignorat atât în cercetări, cât și în viața de zi cu zi. Poate că unul dintre motive a fost lipsa unui instrument de măsurare a încrederii, care ar fi putut identifica factorii personalității oamenilor.

În trecut, a fost larg acceptat faptul că datorită unui factor extern ne simțim atrași de o persoană. Totuși, cercetările lui Geier au arătat că acele persoane au putut menține o relație sănătoasă pe termen lung, ale căror personalități erau compatibile.

Afirmația că potrivirea dintre oameni încurajează sentimentul de apartenență nu presupune neapărat un caracter pozitiv, care îi ține laolaltă. Caracterele negative pot forma, de asemenea, o legătură foarte puternică (de ex. bande).

Deci compatibilitatea personalităților are o putere unificatoare, care apare atunci când structurile de personalitate se dezvoltă într-un mod similar. Așadar unitatea reală în relații se formează atunci când convingerile și valorile noastre sunt apropiate și avem o perspectivă similară asupra lumii.

Personalitatea este un factor determinant mult mai puternic al sentimentului de apartenență, decât opusurile sau obiectivele comune.


Scris de: Viktoria Kulcsar – psiholog și master-trainer persolog

Sursa: John G.Geier & Dorothy E.Downey (1989). Energetics of Personality. Editura Aristos, Minneapolis, Minnesota.


Vrei să știi care e tipul de personalitate al partenerului tău? Dorești să afli mai multe despre cum funcționează în relație?
Te invităm să citești descrierea tipurilor de personalitate D.I.S.C. din cartea „ABC-ul Personalității„. Acolo vei primi, de asemenea și sfaturi de dezvoltare personală cu privire la colaborarea mai eficientă cu partenerul tău.

Este o carte unică pentru dezvoltare personală și profesională, care îți prezintă stilurile comportamentale D.I.S.C. (dominant-influent-stabil-conștiincios) și oferă modalități practice de implementare în diverse domenii:

  • autocunoaștere
  • managementul timpului
  • conducerea angajaților
  • munca în echipă
  • vânzări și comunicarea cu clienții
  • relația de cuplu
  • creșterea copiilor

Cartea poate fi comandată AICI.


Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *