Aplici metodologia Agile în echipa ta?

Agile aduce schimbare nu doar în IT, ci și în HR

Dacă ar fi să privim la companiile/organizațiile secolului XXI, vedem cum acestea au evoluat foarte mult și totul se învârte în jurul oamenilor. Am auzit cu toții vorba ”It’s all about the people” și asta devine din ce în ce mai adevărat, deoarece talentul, abilitățile, cunoștințele, leadershipul devin avantajul competitiv de care organizațiile trebuie să dispună. De aceea, acestea trebuie să se asigure că implementează cele mai bune procese pentru a dezvolta potențialul maxim al oamenilor lor.

Cei mai mulți dintre noi știm că metodologia Agile este întâlnită în domeniul IT, dar câți dintre noi știm că aceleași principii se pot implementa și în alte departamente ale unui business?

Principiile care stau la baza acestei abordări sunt:

  • Oamenii și interacțiunile sunt mai importante decât procesele și uneltele 
  • Un soft care funcționeză este mai important decât o documentație cuprinzătoare
  • Colaborarea cu clienții este mai importantă decât un contract negociat
  • Adaptarea la schimbare este mai importantă decât urmărirea unui plan

Acestea sunt în mare câteva dintre principii. Rezultatele implementării acestei metodologii însă se pot vedea doar în timp.  

Așa că pornind de la abordarea acesteia în domeniul IT de la dezvoltarea de software, putem oare să aplicăm aceleași principii și în HR? Începem prin:

  • A identifica locul în care ne situăm ca business
  • Facem pași mici înspre obiectivul nostru
  • Ne adaptăm nivelul de înțelegere în funcție de ceea ce învățăm
  • Și apoi repetăm din nou procesul

Întâi de toate să definim cam cum ar arăta acest proces în HR: abilitatea de a crea și a de a răspunde la schimbare cu scopul de a reuși într-un mediu turbulent și nesigur.

Principiile Agile sunt cele care stau la baza învățării continue, achiziția de talent continuu și a proceselor transparente care determină organizația să atragă, să dezvolte și să păstreze talentul uman în secolul XXI.

Abordarea Agile în HR e puțin diferită de cea tradițională. Aplicând principiile ei, în timp, o organizație devine mai rezilientă și mai pregătită pentru dificultățile care pot apărea. 

În Resurse Umane, metodologia Agile se poate transpune astfel:

  • Învățarea continuă – angajaților le este pusă la dispoziție o serie de oportunități de învățare.
  • Achiziția de talent continuă – organizațiile investesc în brandul lor și dezvoltă relații continue cu potențiali angajați pe diferite canale, inclusiv cele sociale. 
  • Accesul transparent la informațiile despre angajați 
  • Misiune și valori comune – în rândul angajaților și a organizației
  • Gestionarea unor inițiative mici – organizația încurajează leadershipul
  • HR-ul ca ”sistem de interacțiune” – succesul în HR este măsurat în termeni de retenție, nivelul de satisfacție al angajaților, nivelul de inovare și nivelul organizațional de înțelegere și încredere. 

Practicile cele mai întâlnite în Agile sunt: 
1. Scrum – prima și cea mai importantă practică a metodologiei Agile; termenul provine din sportul rugby. Acesta se referă la strângerea jucătorilor înainte de a intra în joc. Astfel, la fel cum se procedează în rugby, toată echipa se adună pentru o scurtă ședință dimineața pentru a stabili fiecare ce are de făcut și pentru a avea o viziune clară asupra sarcinilor care trebuie duse la bun sfârșit sau dacă sunt sarcini care trebuie ajustate. 

2. Sprint – cea de-a doua practică care de obicei constă în desfășurarea unui proiect timp de 1-4 săptămâni cu scopul de a-l accelera și de a-l trece în următoarea etapă. Această practică are ca scop să soluționeze fiecare problemă pe rând, ceea ce înseamnă că dacă o echipă și-a propus să finalizeze un proiect, în sprint se vor ocupa doar de acel proiect. 

3. Kanban – provine din japoneză și pe scurt se referă la importanța unui to-do list ca instrument de project management și se împarte în 3 categorii: ”to do”, ”in progress” și ”done”. Are scopul de a ajuta angajații să vizualizeze mai ușor sarcinile și să le rezolve în funcție de importanță și urgență. 

Metodologia Agile deși a pornit din domeniul IT, poate fi foarte ușor de adaptat și în alte departamente. Aceleași principii se pot aplica oriunde și rezultatele se pot vedea clar în timp. 

Organizația ta adoptă astfel de practici? Crezi că ai vedea o schimbare reală folosind această metodologie?

Surse:

Similar Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *